Skip to main content

מועדון הממציאים

אני רוצה לחלוק את אחד הזיכרונות החיים של ילדותי. במשפחתנו הם אמרו, "... אם הדבר נפל לידיו של פליק, ואנחנו עדיין צריכים אותו, אנחנו צריכים לקנות את אותו חדש.

" למה, אתה שואל, ואני אענה לך - אחרי שהיה בידי, הדבר הזה ממש לא רצה לעבוד יותר. בין אם מדובר במנורת שולחן, או בשואב אבק, במכונת הגילוח החשמלית של אבי או במכונת התפירה של סבתא שלי - כל הדברים הללו, שהיו פעם בידיים שלי, נבדקו בצורה היסודית ביותר, הן מבחוץ והן מבפנים, אך כשמנסים להחזיר את הדבר למצבו המקורי, התברר לא פעם כי לאחר ההרכבה נותרו חלקים "מיותרים" ובלעדיהם המכשיר הזה לא פעל. כמובן שהרבה פעמעם קיבלתי על הראש בגלל זה, אבל הפיתוי ללמוד דברים חדשים היה חזק יותר מהפחד מעונש. והמשכתי לפרק ולהרכיב מחדש מוצרי חשמל ביתיים ואלקטרוניקה בבית ולקצר את תוחלת החיים שלהם. אבל עבר קצת זמן, ודברים ביתיים הפסיקו להישבר לאחר הפירוק, ולאחר תקופה מסוימת התחלתי להיות מסוגל לתקן את הדבר המקולקל. עברו שנים רבות מאז, אבל אני עדיין מרגיש עד כמה ילד זקוק לחוויה של לימוד דברים חדשים, תשוקה למחקר וגילויים. חשוב באופן קריטי להיות מסוגל לפרק משהו, אפילו לקלקל אותו - בלי לחשוש שייענש על זה. אך הדבר החשוב ביותר הוא שהדבר המפורק או המקולקל יעשה עבודה טובה, נותן לילד חוויה והבנה. כמובן שאם נותנים לתהליך הפירוק וההתמוטטות לעבור מעצמו זה יכול להוביל להיפך - תוצאה מצערת, לכן יש צורך לקיים שיעורים אלה בהדרכת אדם מוסמך טכנית, יתר על כן, שמבין בפסיכולוגיית ילדים.

בהתבסס על האמור לעיל, עלה הרעיון לייסד מועדון של "ממציאים הצעירים,- צרו. המציאו. נסו", שם ילדים לא רק יכולים ומותר להם, אלא גם צריכים וחייבים לפרק דברים, להתעמק במבנה שלהם, לנסות להבין איך הם עובדים, לתקן, להתנסות וכפיסגת היצירתיות הטכנית ליצור מוצר יחודי משלהם.

יצרתי מתודולוגיה יחודית של מחבר, הבנויה על תפיסה שלבי של פיתוח יצירתיות המצאתית אצל ילדים: לראות - להבין - להעתיק, להבין - לשפר, לשפר - להמציא משהו חדש.

לאחר הצדקה תיאורטית, עלתה השאלה עם הבסיס החומרי והטכני. מה הבסיס הטכני לפגישות במתכונת זו? אילו ערכות, חלקים, כלים יש לרכוש על מנת לעמוד בתקני הבטיחות, להיות נפוצים וכמה שפחות להגביל את היכולות הטכניות. כמובן, "Lego" – תגידו אתם, ותעשו תעוט בסיסית. עם כל הכבוד לסטים של "Lego", והשימוש הנרחב שלהם חוגים האחרים שלנו, בפורמט זה הם לגמרי לא מתאימים, בגלל הדרישות שהושמעו לעיל. והפתרון נמצא - ברוך הבא - ערכות מתכת של חברת "Merkur" ! כן, כן, אותם ערכות מתכת מילדותי עם לוחות ותושבות, ריבועים וקורות, גלגלים והילוכים וגם עם מגוון עצום של כל מיני צורות וחלקים שמחוברים זה לזה באמצעות ברגים אמיתיים ואגוזי הברגה המספקים אמינות מוחלטת, מורכבים דגמים המעניקים חופש בלתי מוגבל ליצירתיות טכנית, כמו גם, בזכות החדשנות של "Merkur", אפשרות לשלב מבני מתכת עם מכלולים ורכיבים חשמליים ואלקטרוניים, מה שהופך את הדגמים שהורכבו לאבות טיפוס עובדים אמיתיים של מוצרים תעשייתיים של מכונות ומנגנונים.

וכך - עשיתי את החלק שלי בעבודה בצורה מושלמת: פיתחתי את הרעיון, ביססתי תיאורטית והוכחתי את הצורך בחוג הזה, המעשיות והכדאיות של כיוון חדש, יצרתי מתודולוגיית הוראה במתכונת זו ומצאתי את הבסיס החומרי והטכני. עכשיו החלק שלכם בתפקיד הוא לספר עלינו ולהשתתף בשיעור ניסיון.

ברוכים הבאים לשיעור ניסיון של מועדון היחיד בישראל במינו
"ממציאים הצעירים,- צרו. המציאו. נסו"